SELAMAT DATANG KE BLOG CIKGUNIKAZIZ

Friday, November 15, 2019

ESEI TIP MODEL


BINCANGKAN BAGAIMANA MODEL TIP DAPAT DIIMPLEMENTASIKAN SEBAGAI PANDUAN PEMBINAAN BAHAN PENGAJARAN


Perkembangan pendidikan telah banyak berubah dari zaman penggunaan kapur sehingga penggunaan teknologi seperti komputer. Teknologi ini berperanan penting untuk memastikan keefektifan proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Sebelum,pengajaran dimulakan,sumber teknologi perlu dirancang dengan teliti agar objektif pengajaran yang disampai oleh guru tercapai.
     Model TIP (Technology Integration Planning) adalah salah satu pelan pengajaran yang digunakan oleh pendidik dalam memilih strategi dan bahan terbaik dalam mengintegrasikan penggunaan teknologi digital bagi memenuhi keperluan pendidik dalam melaksankan proses Pdpc. Model ini mewujudkan pendekatan umum kepada pendidik untuk mengenalpasti dan menangani masalah yang ditimbul semasa proses pelaksaanaan PdPc berteraskan teknologi
    Roblyer & Doering (2010)  menerangkan secara umum lima fasa utama dalam model TIP, iaitu (i) penentuan kelebihan relatif, (ii) penentuan objektif dan penilaian, (iii) penghasilan rekabentuk strategi integrase, (iv) penyediaan persekitaran instruksional, dan (v) penilaian dan semakan strategi integrase

                            Rajah 1 : Model TIP oleh Roblyer $ Doering (2010)

    Fasa pertama ialah penentuan kelebihan relatif sesuatu aset teknologi. Pendidik perlu menganalisis secara teliti masalah pembelajaran  yang dihadapi oleh para pelajar seterusnya memastikan keupayaan teknologi tersebut bagi mengatasi masalah tersebut.Menurut Hutchison, A. C., & Woodward, L. (2018) menjadi keutamaan guru untuk memilih teknologi digital yang sesuai berbanding hanya mengutamakan teknologi sedia ada.
    Fasa kedua ialah penentuan objektif dan penilaian.Pendidik harus merujuk hurain sukatan pelajaran yang telah ditentukan dan apa yang ingin diukur seperti kemahiran , timgkah laku , serta kandungan mata pelajaran itu sendiri.Pendidik juga harus mengenalpasti kaedah terbaik untuk mengukur atau menilai hasil pembelajaran setelah sesi pengajaran selesai.

     Fasa ketiga ialah proses merekabentuk strategi integrase. Strategi yang dipilih perlu menjurus ke arah masalah pembelajaran yang telah dikenalpasti. Fasa ini sangat penting kerana ia akan mempengaruhi  jenis teknologi yang akan digunakan. Strategi pengajaran langsung adalah contoh strategi integrase selain daripada pembelajaran konstruktivis.
    Fasa keempat ialah menyediakan persekitaran instruksional seperti perisian komputer, masa penggunaan, keperluan pelajar, dan perancangan yang teliti dan berkesan. Fasa ini harus seiring dengaan fasa proses merekabentuk strategi integrase agar menjadi efisien dan efektif.
    Fasa terakhir ialah penilaian dan semakan semula strategi pengintegrasian. Fasa ini memberi ruang kepada pendidik untuk menambahbaik sebarang kekurangan semasa proses pelaksanaan strategi yang dipilih semasa fasa sebelum. Refleksi ini boleh dilakukan sama ada secara pemakluman balas pelajar atau penilaian objektif pembelajaran.



Rujukan
Hutchison, A. C., & Woodward, L. (2018). Examining the technology integration planning         cycle model of professional development to support teachers’ instructional           practicesTeachers College Record120(10), 1-44.
Roblyer, M.D.,& Doering, A.H. (2010). Theory and practice.Foudations for effective       technology integration. Integrating educational technology into teaching, 3


No comments:

Post a Comment