BINCANGKAN BAGAIMANA
MODEL TIP DAPAT DIIMPLEMENTASIKAN SEBAGAI PANDUAN PEMBINAAN BAHAN PENGAJARAN
Perkembangan pendidikan telah banyak berubah
dari zaman penggunaan kapur sehingga penggunaan teknologi seperti komputer.
Teknologi ini berperanan penting untuk memastikan keefektifan proses pengajaran
dan pembelajaran dalam bilik darjah. Sebelum,pengajaran dimulakan,sumber
teknologi perlu dirancang dengan teliti agar objektif pengajaran yang disampai
oleh guru tercapai.
Model TIP (Technology Integration Planning) adalah salah satu pelan
pengajaran yang digunakan oleh pendidik dalam memilih strategi dan bahan
terbaik dalam mengintegrasikan penggunaan teknologi digital bagi memenuhi
keperluan pendidik dalam melaksankan proses Pdpc. Model ini mewujudkan
pendekatan umum kepada pendidik untuk mengenalpasti dan menangani masalah yang
ditimbul semasa proses pelaksaanaan PdPc berteraskan teknologi
Roblyer & Doering (2010)
menerangkan secara umum lima fasa utama dalam model TIP, iaitu (i)
penentuan kelebihan relatif, (ii) penentuan objektif dan penilaian, (iii)
penghasilan rekabentuk strategi integrase, (iv) penyediaan persekitaran
instruksional, dan (v) penilaian dan semakan strategi integrase
Rajah
1 : Model TIP oleh Roblyer $ Doering (2010)
Fasa
pertama ialah penentuan kelebihan relatif sesuatu aset teknologi. Pendidik
perlu menganalisis secara teliti masalah pembelajaran yang dihadapi oleh para pelajar seterusnya
memastikan keupayaan teknologi tersebut bagi mengatasi masalah tersebut.Menurut
Hutchison, A. C., & Woodward, L. (2018) menjadi keutamaan guru untuk
memilih teknologi digital yang sesuai berbanding hanya mengutamakan teknologi
sedia ada.
Fasa
kedua ialah penentuan objektif dan penilaian.Pendidik harus merujuk hurain
sukatan pelajaran yang telah ditentukan dan apa yang ingin diukur seperti
kemahiran , timgkah laku , serta kandungan mata pelajaran itu sendiri.Pendidik
juga harus mengenalpasti kaedah terbaik untuk mengukur atau menilai hasil
pembelajaran setelah sesi pengajaran selesai.
Fasa
ketiga ialah proses merekabentuk strategi integrase. Strategi yang dipilih
perlu menjurus ke arah masalah pembelajaran yang telah dikenalpasti. Fasa ini
sangat penting kerana ia akan mempengaruhi
jenis teknologi yang akan digunakan. Strategi pengajaran langsung adalah
contoh strategi integrase selain daripada pembelajaran konstruktivis.
Fasa
keempat ialah menyediakan persekitaran instruksional seperti perisian komputer,
masa penggunaan, keperluan pelajar, dan perancangan yang teliti dan berkesan.
Fasa ini harus seiring dengaan fasa proses merekabentuk strategi integrase agar
menjadi efisien dan efektif.
Fasa terakhir ialah penilaian
dan semakan semula strategi pengintegrasian. Fasa ini memberi ruang kepada
pendidik untuk menambahbaik sebarang kekurangan semasa proses pelaksanaan
strategi yang dipilih semasa fasa sebelum. Refleksi ini boleh dilakukan sama
ada secara pemakluman balas pelajar atau penilaian objektif pembelajaran.
Rujukan
Hutchison, A. C., & Woodward, L. (2018). Examining
the technology integration planning cycle
model of professional development to support teachers’ instructional practices. Teachers
College Record, 120(10), 1-44.
Roblyer, M.D.,& Doering, A.H. (2010). Theory
and practice.Foudations for effective technology
integration.
Integrating educational technology into teaching, 3
No comments:
Post a Comment